montażownice ciężarowe dla profesjonalistów

Wymiana opon – montażownice ciężarowe

Ostatnio wybrałem się z wizyta do wulkanizatora, aby wymienić opony w felgach z zimowych na letnie. Przy okazji stałem się świadkiem wymiany opon w ciężarówce. Do tej pory nigdy nie zastanawiałem jak wygląda taka „operacja” w przypadku ciężarówek, więc z dużym zaciekawieniem obserwowałem ten proces.

Montażownice ciężarowe – jedyna znacząca różnica

montażownice ciężarowe dla profesjonalistów

Jeżeli myśleliście, że wygląda to inaczej niż w przypadku samochodów osobowych to muszę was rozczarować. Właściwie taka wymiana opon w felgach od tira nie różni się niemal niczym od tej dokonywanej na samochodach osobowych. Tak samo jak w przypadku osobówek mamy montażownice, czyli urządzenie które najpierw „wydłubuje” oponę z felgi, a kiedy operator maszyny zamieni stara oponę na nową, ta z powrotem wciśnie oponę do felgi. Jednak zwykła montażownica nie dałaby sobie z tym rady. Dlatego używa się do tego specjalne montażownice ciężarowe dla profesjonalistów. Od zwykłych różnią się tym, że przede wszystkim są większe oraz koło jest usytuowane w pozycji pionowej, a nie poziomej. Zasada działania pozostaje jednak bez zmian. Jak już opona jest zamontowane w feldze i napompowana to przechodzi do wyważarki do opon. Tutaj już nie ma różnicy co do wielkości bo każda taka maszyna jest uniwersalna i jest w stanie sprawdzić wyważenie każdej opony niezależnie, czy pochodzi ona od samochodu osobowego, czy od ciężarówki. Opony w końcu są montowane na ciężarówkę, a ta jest ustawiana na urządzeniu do geometrii kół.

Po zniwelowaniu zbieżności kół do wentyli opon zostają przymocowane specjalne czujniki TPMS, które za pomocą sygnałów radiowych będą przesyłać dane o ciśnieniu opony do komputera pokładowego ciężarówki.